Kasino ei maksa voittoja on yleinen ongelma, johon törmään viikoittain. Kyseessä on harvoin huijaus, vaan voittoja ei makseta pelaajan tietämättömyyden takia. Joissakin tapauksissa kasino ei maksa voittoja epärehellisyyden takia – silloin sinun pitää osata tehdä virallinen kasinovalitus peliviranomaiselle.
Miksi kasino ei maksa voittoja?
✨Et ole noudattanut yleisiä käyttö- tai maksuehtoja
✨Olet rikkonut bonusehtoja (esim. maksimipanos)
✨Talletuksen 1x kierrätys on suorittamatta
✨Kasino ei ole turvallinen eli kyse voi olla huijauksesta
Mitä tehdä, kun kasino ei maksa voittoja?
Kun kasino ei maksa voittoja, suosittelen aina selvittämään asiaa kasinon kanssa useampaan kertaan. Viralliset valitukset peliviranomaisille osaavat olla pitkiä prosesseja, joita minä pidän viimeisenä vaihtoehtona.
Ensimmäisenä kysy kasinon asiakastuesta, miksi voittoja ei maksettu. Mikäli et saa kunnollista vastausta, kysy uudestaan toisena päivänä. Laita myös sähköpostia, koska silloin viesteihin voi vastata kokonaan toinen tiimi.
Itse odottaisin ainakin 2 viikkoa ihan rauhassa, toki aktiivisesti hiillostaen kasinon asiakaspalvelua. Vasta parin viikon jälkeen lähtisin tekemään kasinovalitusta peliviranomaiselle tai jollekin ADR-taholle, riippuen millä lisenssillä kasino toimii.
Mitkä tahot voivat auttaa, kun casino ei maksa voittoja?
Mikäli casino ei maksa voittoja, on sinun oltava ensimmäisenä yhteydessä tietysti nettikasinoon. Laita viestiä eri palvelukanavien kautta, useina päivinä ja aina eri kellonaikoihin. Jos kasino ei vastaa, on käännyttävä viranomaisen puoleen.
Peliviranomaiset ovat tahoja, jotka yleensä auttavat pelaajaa mahdollisessa riita- tai ongelmatilanteessa. Niiden lisäksi apua voi hakea kasinoalan järjestöiltä sekä esimerkiksi keskustelufoorumeilta.
Kokemusteni mukaan nämä tahot auttavat pelaajia:
- Malta Gaming Authority (MGA)
- Viron Vero- ja Tullihallitus (EMTA)
- Curacao eGaming / The Curaçao Gaming Control Board (GCB)
- Anjouan Gaming Board (AOFA)
- Ecogra
- Keskustelufoorumit
Malta Gaming Authority – MGA valitus
Mikäli maltalainen kasino ei maksa voittoja, on virallisen valituksen tekeminen tehty todella helpoksi. Olen itse tehnyt vuosien varrella kolme kasinovalitusta. Jokaisessa päästiin onneksi lopulta sopuun MGA:n astuessa mukaan kuvioihin.
MGA valitus tehdään peliviranomaisen kotisivuilla välilehdellä “Player Hub” ja valitsemalla sieltä “Lodge a Complaint”. Siellä on selkeä lomake, johon tulee täyttää omat tiedot, nettikasinon tiedot sekä kertoa mahdollisimman tarkasti tapahtuneesta.
MGA valitus tehdään siis näin:
- Täytä lomakkeelle perustietosi (Personal Information).
- Täytä kasinon ja operaattorin tiedot, hävitty rahasumma, päivämäärä sekä kellonaika (Incident Information).
- Kirjoita englanniksi lyhyt kuvaus tapahtuneesta.
- Jos mahdollista, liitä mukaan tiedostoja → esimerkiksi kuva sinun ja kasinon viestinnästä, pelihistoriasta tai talletuksesta/nostosta.
- Klikkaa “Submit”.
Kokemusteni mukaan valituksen käsittelyssä voi kestää viikkoja tai joskus jopa 1–2 kuukautta. Valituksen lähettämisen jälkeen voit vain odottaa ja toimia vastaamisen jälkeen MGA:n ohjeistuksen mukaisesti.
Tee MGA-valitus klikkaamalla tästä.
Viron Vero- ja Tullihallitus
Yleisissä ongelmatilanteissa ja huolenaiheissa Viron Vero- ja Tullihallitus auttaa sähköpostilla osoitteessa emta@emta.ee. Jonkin konkreettisen riitatilanteen selvittäminen on tehtävä lomakkeen kautta.
Näin teet valituksen EMTA:lle:
- Täytä valmiille lomakkeelle perustietosi, myös henkilötunnus.
- Kerro tapahtuneesta.
- Klikkaa “Send”.
Olen laittanut kerran viestiä Viron peliviranomaiselle ja sain silloin vastauksen sähköpostiini 30 päivässä. Lopulta tämäkin ongelmatilanne saatiin ratkaistua nopeasti viranomaisen puuttuessa peliin.
Jos virolainen kasino ei maksa voittoja, on kokemusteni mukaan lähes aina syynä väärinkäsitys tai ehtojen rikkominen. Mielestäni Viro-kasinot ovat nykyajan parhaimpia ja turvallisimpia nettikasinoita suomalaispelaajille.
Tee valitus Viro-kasinosta klikkaamalla tästä.
Curacao eGaming
Curacaon peliviranomainen eli nykyään The Curaçao Gaming Control Board (GCB) ei itse auta pelaajia riitatilanteissa. Voit kuitenkin tehdä yleisen valituksen jostain lisenssijärjestelmän nettikasinosta osoitteeseen complaints@cga.cw.
Vuonna 2025 astui kuitenkin voimaan laki (osa Curaçaon uutta rahapelilakia), jonka mukaan nettikasinoiden on tarjottava pelaajille vaihtoehtoisia tapoja riitatilanteiden ratkaisemiseksi. Tämä tunnetaan nimellä Alternative Dispute Resolution eli ADR.
Läpinäkyvillä Curacao-kasinoilla on alatunnisteessa jonkun kolmannen osapuolen logo/linkki. Olen useita kertoja bongannut EM Groupin, joka toimii pelaajan ja kasinon välikätenä yli 500:lla kasinosivustolla.
On kuitenkin totta, ettei Curacaon kasinoilla virallisen kasinovalituksen tekeminen ole edelleenkään optimaalisella tasolla. Minä haluaisin, että GCB:llä olisi valtuudet toimia samalla tavalla kuin MGA:lla – nyt se ei ole lakisyistä mahdollista.
Anjouan Gaming Board
Anjouan-kasinot eivät ole yleisesti kovinkaan luotettavassa maineessa, mutta mielestäni valitusprosessi toimii yllättävänkin hyvin. Jos sopua ei synny kasinon kanssa, kannattaa ensimmäisenä tiedustella jatkotoimenpiteitä sähköpostilla osoitteestaadmin@anjouangaming.com.
Kyseiseen sähköpostiosoitteeseen voi ilmoittaa esimerkiksi epäluotettavasta AOFA-kasinosta, piiloehdoista sekä muista vastaavista asioista.
Virallisen kasinovalituksen tekeminen tapahtuu puolestaan AOFA:n kotisivuilla kohdasta “Player Support” → “File a Complaint”. Sinun tulee tehdä valitus englanniksi ja kaikki yleiset käyttöehdot pitää hyväksyä.
Tee valitus Anjouan-kasinosta klikkaamalla tästä.
Ecogra
Ecogra eli eCommerce Online Gaming Regulation and Assurance on kasinoista täysin riippumaton taho, jonka tehtävänä on suojella pelaajia. Ecogra on toiminut kasinoiden ja pelaajien välikätenä vuodesta 2003 lähtien.
Koska Ecogra on järjestö eikä peliviranomainen, toimii se samalla tavalla kuin aikaisemmin mainittu EM Group (ADR-politiikka). Eli voit pyytää Ecograa käsittelemään riitatilannetta kolmantena osapuolena.
Minä pidän Ecogran sertifikaattia melkein yhtä arvokkaana kuin MGA-lisenssiä, koska sen yleinen arvostus on huipussaan. Sertifikaatti kertoo paitsi kasinon testaamisesta ja valitusten välikätenä toimimisesta, myös RNG-testatuista peleistä sekä riittävän korkeista palautusprosenteista.
Ota yhteyttä eCograan klikkaamalla tästä.
Foorumit
Viimeisenä oljenkortena haluan mainita suomalaiset sekä kansainväliset foorumit ja erilaiset arvostelusivustot (esim. Trustpilot). Yleensä kommenteille ei kannata antaa liikaa painoarvoa, koska kasinoita haukutaan aina – olipa kyseessä turvallinen kasino tai huijauskasino.
Pidän kuitenkin tärkeänä yhteisöllisyyttä. Voit lukea muiden pelaajien vastaavista kokemuksista, ja ehkä sitä kautta saat ongelmaasi apua. Myös minä pyrin parhaalla mahdollisella tavalla ohjeistamaan teitä Turvallisetnettikasinot.fissä.
Itse suosittelen Redditiä ja Quoraa. Suomalaiset foorumit Suomi24 ja Vauva.fi ovat pääsääntöisesti täynnä pelkkää huuhaata. Kansainvälisillä foorumeilla on oikeasti järkevää keskustelua kasinoista, eli lähtökohtana on “faktat tiskiin” -mentaliteetti.
Suomalaisista viranomaisista ei ole apua, kun kyseessä on ulkomaalainen kasino
Kun pelaat ulkomaisella kasinolla, on mahdolliset ongelmatilanteet selvitettävä aina nettikasinon ja/tai peliviranomaisen kanssa. Siitä ei ole apua, että otat yhteyttä Suomen poliisiin – heidän valtuudet eivät ylety ulkomaisille kasinoille.
En nykyään suosittele Veikkausta, mutta se on maailman ainoa kasino, josta voi tehdä valituksen suomalaiselle viranomaiselle. Tällä hetkellä Veikkausta valvoo Poliisihallitus (POHA), mutta parin vuoden päästä Lupa- ja valvontavirasto.
Olen kuitenkin huomannut, että esimerkiksi Viron Vero- ja Tullihallitus toimii paljon responsiivisemmin kuin suomalaiset viranomaiset. Minua on ihan oikeasti neuvottu ja ohjeistettu eri tilanteissa, eikä silmiä olla ummistettu tosiasioilta.
Kasinon sääntöjen rikkominen voi johtaa voittojen menettämiseen
Voin lyödä vaikka vetoa, että voittojen menettämisen syynä on jonkun sääntöpykälän rikkominen. Mikäli et noudata lisensoidun kasinon käyttö-, maksu- tai bonusehtoja, ei voittojen eväämisessä ole mitään laitonta.
Tarkista nämä käyttöehdoista:
- Talletuksen kierrätysvaatimus → talletukset pitää pelata vähintään kerran ympäri, mutta joskus vaatimus on 2–5x. Esimerkiksi 100 euron talletuksella pitää kasinolle panostaa vähintään 100 euroa, jotta voitot maksetaan.
- Voittorajoitukset → myös turvalliset kasinot voivat asettaa rajoituksen joko päivä- tai panostuskohtaisille voitoille. Esimerkiksi MGA:n lisensoimalla Huippu-Kasinolla on 250 000 euron voittokatto yhdelle panostukselle, eikä ehto tee kasinosta huijausta.
Tarkista nämä maksu- ja kotiutusehdoista:
- Minimikotiutus → pienempää summaa ei voi kotiuttaa. Jos minimikotiutus on yleinen 20 euroa, et voi nostaa 10 euron voittoa.
- Päiväkohtainen kotiutusraja → maksimisumma, jonka voi kotiuttaa päivässä eli klo 00.00–23.59. Minun listaamilla turvallisilla kasinoilla raja on yleensä 5 000–10 000 euron välimaastossa.
- Viikkokohtainen kotiutusraja → maksimisumma, jonka voi kotiuttaa viikossa eli maanantaista sunnuntaihin klo 23.59 asti. Viikoittainen raja voi tulla täyteen kumulatiivisesti useiden päivien aikana tai kertalaakista. Viikkokohtaista rajaa ei kokemusteni mukaan ole kovinkaan monella pikakasinolla.
- Kuukausikohtainen kotiutusraja → maksimisumma, jonka voi kotiuttaa yhden kalenterikuukauden aikana (28–31 päivää). Tämä raja vaihtelee todella paljon, ollen alimmillaan 1 500 euroa ja korkeimmillaan yli 100 000 euroa. On tärkeää tarkistaa tämä raja, etenkin jos olet isojen panosten highrolleri.
- Sallittujen nostopyyntöjen määrä → viides tärkeä maksuehto on, että montako nostopyyntöä voi olla vireillä samanaikaisesti. Jos raja on vaikkapa kolme, tullaan neljäs kotiutus hylkäämään.
Tarkista nämä bonusehdoista:
- Kierrätysvaatimus → jos bonuksessa on kierrätysvaatimus, ei voittoja saa pitää ennen ehdon suorittamista. Kierrättäminen tarkoittaa panostamista ja vaatimus on yleensä 30–50-kertainen. Esimerkiksi 100 euron bonuksella on pelattava vähintään 3 000 euron edestä, jossa voitot saisi pitää.
- Maksimipanos → bonusrahalla pelatessa maksimipanos on yleensä 5 euroa, joskus vähemmänkin. Mikäli teet yhdenkään panostuksen sallittua isommalla panoksella, voidaan kaikki voitot lopulta evätä. Suosittelen huomioimaan myös nykyaikaiset ostobonukset ja extrapanokset, jotka nostavat yhden panostuksen kokonaishintaa.
- Aikaraja → mikäli bonuksen aikaraja menee umpeen etkä ole suorittanut kierrätystä, menetät kaikki voitot sekä bonuksen.
- Pelirajoitukset → bonusehdoissa voidaan mainita kiellettyjä pelejä, kuten NetEntin klassikkopelit, videopokeri ja live-viihdepelit. Jos pelaat bonusta kierrättäessä kiellettyä peliä, voidaan kaikki voitot vetää pois.
- Voittokatto → viimeisenä on tarkistettava voittokatto. Bonuksissa se voi olla euromääräinen (esim. 10 000 euroa) tai x-määräinen suhteessa alkuperäiseen bonukseen (esim. 10x). Vaikka kierrättämisen jälkeen sinulla olisi 100 000 euroa, määrittelee voittokatto lopullisen maksimivoittosumman, olipa raja 50 euroa tai 5 000 euroa.
Yli 10 vuoden nettikasinoalan kokemuksen kautta voin sanoa, että talletuksen 1x kierrätys sekä bonusehtojen rikkominen ovat yleisimmät syyt.
Lisäksi nettikasinoiden välillä on isoja eroja päivä-, viikko- ja kuukausikohtaisissa nostorajoissa. Mikäli olet tottunut vaikkapa 10 000 euron päivärajaan, voi toisella sivustolla raja olla 1 000 euroa, vaikka kasino olisi turvallinen.
💡Vinkki! Suosittelen aina lukemaan kasinon käyttöehdot, etenkin talletuksia ja kotiutuksia koskevat minimi-/maksimirajat.
Miten välttää voitonmaksuun liittyvät ongelmat etukäteen
Varmin tapa välttää voitonmaksuun liittyvät ongelmat on pelata nettikasinolla, joka on turvallinen ja hyvämaineinen. Tällaisilla nettikasinoilla on harvoin piiloehtoja tai pelaajan kannalta epäsuotuisia maksuehtoja – kuten liian alhaista päiväkohtaista kotiutusrajaa.
Voisin kuitenkin antaa jokaiselle pelaajalle kolme vinkkiä kasinoilla pelaamiseen:
1# Valitse turvallinen ja luotettava kasino
Ensimmäisenä on valittava turvallinen kasino. Se tarkoittaa lisensoitua kasinoa, josta ei löydy merkittävää määrää valituksia keskustelufoorumeilta. Mielestäni on järkevää suosia isojen operaattoreiden (esim. White Hat, Blixx, Rootz) julkaisemia kasinoita.
Uusien kasinoiden kanssa on syytä olla entistäkin tarkempi. Itse testaan kasinon aina omalla rahalla ennen yhteistyön aloittamista.
2# Lue käyttö- ja maksuehdot
Listasin aikaisemmin tärkeimmät käyttö- ja maksuehdot, joten tarkista vähintäänkin ne ennen itselle uudella kasinolla pelaamista. Voit tarkistaa ehdot ennen pelaamista, olipa kasino mikä tahansa. Jälkikäteen on hankala vedota kasinon virheeseen.
Huomasitko ehdoissa jotain hämärää? Siinä kohtaa kannattaa valita toinen kasino. Jos löysit kasinon Turvallisetnettikasinot.fistä, ilmoitathan asiasta minulle info@turvallisetnettikasinot.fi.
3# Ole tarkkana bonusten kanssa
Kolmas tärkeä vinkkini on bonusehtojen lukeminen ja ymmärtäminen. Suurin osa voittojen maksamisen ongelmista liittyy tavalla tai toisella bonuksiin. Suosi kierrätysvapaita bonuksia tai pelaa kokonaan ilman bonuksia.
Suosittelen talletusbonuksia ja kierrätyksen omaavia ilmaiskierroksia vain, jos ihan oikeasti ymmärrät bonusehdot. Etenkin kierrätysvaatimuksen ideologia on oltava hallussa. Itse suosin non-sticky bonuksia, käteiskierroksia ja bonus-/palkintopyöriä.
Yhteenveto
Kasino ei maksa voittoja on arkipäivää Suomessa ja ulkomailla, mutta kokemusteni mukaan huijauksesta harvoin puhutaan. Yleensä syynä on, että pelaaja ei ole lukenut kasinosivuston käyttö-, kotiutus- ja bonusehtoja ennen pelaamista.
Ennen pelitilin avaamista on aika hyväksyttävä käyttöehdot. Jos ehdoissa mainitaan 500 euron voittokatto päivässä, et voi valittaa asiasta, mikäli asia ilmoitetaan selvästi ja hyväksyt ehdot. Sen takia suosittelen aina ehtojen lukemista!
Helpoin tapa minimoida riita- ja ongelmatilanteiden riskit on valita turvallinen kasino Maltan, Viron tai Curacaon lisenssillä. Olen listannut Turvallisetnettikasinot.fi -sivustolle ainoastaan parhaat yksilöt, eli laatu korvaa määrän.
Minun yleinen vinkkini on: pelaa verovapaalla pikakasinolla ja suosi kokonaan kierrätysvapaita bonuksia. Tähän muottiin menevät esimerkiksi Shotz, Pelikaani, Lapland, Pelikioski sekä Highroller.
FAQ
Jos kasino ei maksa voittoja, on syynä yleensä bonus- tai käyttöehtojen rikkominen – silloin tilanteelle ei voi mitään. Mikäli voittoja ei makseta jostain muusta syystä, on asiaa suotavaa ratkoa ensin kasinon chat-tuen kanssa. Viimeinen oljenkorsi on virallinen valitus peliviranomaiselle (esim. MGA valitus).
Ensimmäisenä on tarkistettava tarjouksen ehdot – oletko oikeasti oikeutettu saamiisi voittoihin? Vai pitääkö voitot kierrättää? Onko aikaraja mennyt umpeen? Bonuksilla saatujen voittojen evääminen johtuu 99,99%:ssa tapauksista ehtojen rikkomisesta.
Turvallisetnettikasinot.fi on internetin rehellisin tietolähde, jonne on listattu vain ja ainoastaan a-luokan nettikasinoita. Jokaisella kasinolla on suopeat ehdot ja aina turvallinen lisenssi. Muista kuitenkin lukea yleiset ehdot.
MGA valitus tehdään peliviranomaisen kotisivuilla välilehdellä “Player Hub” ja valitsemalla sieltä “Lodge a Complaint”. Siellä on selkeä lomake, johon tulee täyttää omat tiedot, kasinon tiedot sekä kertoa mahdollisimman tarkasti tapahtuneesta.